Thursday 25 February 2016

From Massachusetts With Love part 4

Aku pulang kerumah tepat jam 8 malam. Tak sabar untuk berjumpa dengan abang Arif dan Abi next week. Lama sungguh rasanya tak berjumpa dengan wajah kesayangan hamba yang dua orang tu. Oh lupa nak bagitahu korang semua yang aku sekarang tengah kerja as accountant dekat New Zealand. Nak kata best duduk dekat negara orang ni, aku tak dapat nak komen apa apalah sebabnya aku dah terbiasa dengan cara hidup yang macam ni. Nak tahu macam mana aku boleh termigrate kesini? Okey senang cerita kita pendekkan jela ceritanya ye. After kejadian dekat kampung dulu, kaklong terus suruh aku tinggal dengan dia, aku continue study dekat Lancester and after graduating here I am!  Mesti korang nak tahu apa jadi dekat Jeremy  kesayangan aku tu kan! Sorry guys, aku tak tahu apa jadi dekat dia. Entahlah, disebabkan dia, aku sampai sekarang tak ada boyfriend. Punyalah setia aku ni! Entah entah dia dah beranak pinak dah pun. Lagipun waktu aku balik kampung tiga tahun lepas, Ami cakap Auntie Vijay dah lama pindah ikut uncle. Haih, semuanya salah aku. Ikutkan sangat nafsu dan perasaan. Kalau tak, aku dan Jeremy  tak jadi macam ni. Malu nak cakap dengan korang apa yang dah jadi. Tapi aku rasa korang boleh teka kot apa yang jadi!  


Aku cepat-cepat  mengeluarkan Samsung galaxy note 3 aku bila lagu Dia dia dia berkumandang mewnandakan ada panggilan masuk.


“Assalamualaikum yang Arif, tengah buat thesislah ni kalau pukul empat pagi tak tidur lagi.” selorohku.


“Yup, yup! Pandailah Na ni! Na macam mana? Sihat? How’s work?” soal Arif bertubi-tubi.
Aku tersenyum. Risau benar orang tua ni ke aku! “okey je abang, penat sikitlah. Dekat sini takde fixed time nak balik. Na baru je balik ni sebab ada bank statement yang Na kena settlekan.  Next week Na sampai dalam pukul 3 petang tau. Nanti bang Arif tolonglah jemput Na on time, janganlah biar Na menunggu sampai berejam lamanya eh” pesanku pada bang arif sebabnya dia ni kalau aku kata pukul 3 petang, dia jemputnya pukul 3 pagi. Kalau kata pukul 3 pagi, sampailah ke tengahhari aku duk termangu dekat airport tu menunggu dia.


“Alamak Na, bang Arif ada kelas lah waktu tu! Takpe nanti bang arif minta kawan bang Arif jemput sebab abi waktu tu pun ada professorial lecture dekat Massachusetts.


Aku mengeluh, abi dengan bang Arif ni memang sentiasa busy! Sentiasa! “Yela, pastikan kawan bang Arif tu tunggu Na tepat pukul 3 tau!” pesanku sambil berbaring diatas sofa. Haih tak sabar sangat nak jumpa abi dengan bang Arif. Lepas je mama cerai dengan Abi, dioranglah tempat aku curahkan segala masalah. Tapi bila aku jumpa Jeremy , lelaki tu pulaklah teman waktu aku ketawa dan menangis. Jeremy  adalah lelaki selain bang arif dan juga Abi. Sampai sekarang, segala memori aku dengan dia tak pernah luput dalam ingatan aku.



***
Saya lihat waktu di jam tangan saya, haih kata si Arif adiknya ni sampai tepat pukul 3, ni dah nak dekat sejam saya pegang nama ‘Adik Arif’ dekat airport ni. Tapi bayangnya pun tak ada!


“Hai”

Mendengarkan sapaan tersebut, saya cepat-cepat mendongak. Rasa nak tercabut jantung saya waktu tu! “Ariana!” itulah perkataan yang saya mampu ucap sebelum saya memeluknya.
Tubuh aku menjadi kaku apabila melihat wajah lelaki yang sedang duduk disebelahku ini “Ya Allah, setelah sekian lama aku boleh terjumpa Jeremy .  Apalagi! Mamat ni cepat cepat bawa aku pergi rumah dia. Aku pun macam patung duk ikut dia. Tapi aku perhati, apartment dia ni cozy gila! Pandai dia hias.



“Na, you are not married aren’t you?” soal Jeremy .


Aku tersenyum mendengar soalannya itu “If I say yes?” saja aku menduganya.
“I’ll be very happy for you.”


Aku menggeleng “I belum kahwin lagi. Still waiting for my prince charming, yela you kan tahu princess macam I ni kenalah tunggu prince charming yang macam you” ucapku sambil tertawa.
“Still the same Ariana that I’ve known back then!”


Aku tersengih. Yes Jeremy , aku memang tak pernah berubah “So, are you married?” soalku.
Jeremy  menggeleng “tapi I dah ada girlfriend.”


Aku senyum senget. Nampaknya aku jelah yang sibuk nak setia sampai mati tapi dia dah ada girlfriend rupanya “So, when will you tie the knot?” soalku sambil membuang pandang keluar. Entah kenapa hati aku jadi sakit, sayu bila bertanyakan soalan tersebut.


Jeremy  mengeluh. “ I miss you Ariana,”


“Boleh tak hantar I dekat rumah bang Arif sekarang. I need to rest” ucapku sebelum berlalu keluar daripada rumahnya. Salah aku juga sebab tunggu dia. Lagipun kisah aku dengan dia dah lama terkubur since apa yang berlaku dekat kampung tu.


***


“Ariana, kalau saya tanya something pada awak, awak kena jujur tau” ucap Jeremy  sambil menyerahkan buku latihan prinsip akaunku.


Aku mengerutkan dahi. Kenapa plak dia ni tiba tiba tukar profession jadi detektif ni. Selalunya aku je yang selalu bertanya ke dia “tanya je Jeremy , tapi saya tak janji untuk jujur” balasku sambil tertawa kecil.


“Awak dengan Danial tu ada apa apa ke?”soal Jeremy .


“Takdepapepun, hari tu dia teman saya study dekat library sebab awak busy sangat nak prepare for your basketball tournament” terangku. Okey, sejak kebelakangan ni, Jeremy  macam makin mengelak daripada aku. Bila aku tanya dia apa-apa dia memang diam je. Bila aku ajak dia pergi jalan-jalan katanya dia busy. Lepas tu sibuk pulak tanya kenapa aku keluar dengan Danial. Faham faham sendirilah Jeremy  oi!


Jeremy  tersenyum. Lega rasa hatinya mendengar jawapan daripada Ariana “Saya tak suka awak keluar dengan Danial”


Aku mencebik “kenapa pula tak suka? Danial tu baiklah, bukannya orang jahat”
Jeremy  diam.


Aku menelan air liurku. Tahu sangatlah bila dia buat cara macam ni memang dia tak sukalah kalau aku kawan dengan Danial. Jeremy  senang sangat nak baca riak wajah dia tu. Senang cerita, lepas je kejadian aku tunjuk Kris punya love note tu kitorang terus jadi rapat. Dekat sekolah study sama-sama, tiap-tiap petang muka aku ni mesti ada dekat basketball court sekolah! Dan yang paling kelakar, aku sanggup kot masuk kawad PBSM semata-mata nak spend masa dengan dia lepas sekolah.


***


“Na, apa termenung ni Na. Malulah dekat bang arif, Jeremy  dengan Karen tu” tegur Abi sambil memasukkan salad kedalam mulutnya.


Aku tersengih. Rasa tak tertelan makanan ni bila duduk berhadapan dengan Jeremy  dan Karen. Lepas satu satu memori aku dengan dia muncul dalam ingatan. Rasa nak mengalir air mata bila aku tengok kemesraan Jeremy  dan Karen. Bila bang Arif tengok aku macam nak telan je si Jeremy  tu mulalah dia membahan aku. Katanya aku jealous, sebab aku takde boyfriend. Mana mungkin aku tak jealous, dia boyfriend aku yang aku tak pernah lupa dan bukan kehendak aku untuk berpisah dengan dia! Yela, bang Arif pun tak tahu apa yang terjadi, so acilah dia buat conclusion macam tu. “Abi, Na nak keluar kejap. Nak ambil angin” ucapku sebelum berlalu keluar rumah.


Aku mengatur langkah kearah bangku yang diletakkan Abi diluar rumah. Belum sempat aku nak ambil tempat, Jeremy  terlebih dahulu memegang tanganku. Luluh rasa hati bila memandang wajahnya.


“Ariana”


Aku duduk lalu menatap wajahnya “kenapa hidup kita mesti jadi macam ni kan?” soalku sambil mendongak memandang langit.


“Because we need to move on Na, the clock is ticking” ucapnya sambil tersenyum.
“Tapi kenapa after nine years?”


Jeremy  menoleh kearahku “because he knows better and he has a great plan for us”
Aku tersenyum “masih tak berubah. Jeremy  yang sentiasa menggembirakan orang. Anyway auntie sihat?” soalku.

“Ya, still the old auntie you know. She even asked me to marry you after what had happened and I said to her macam mana nak bagi Ariana makan, Jeremy  pun tak kerja lagi” ucap Jeremy  sambil tertawa kecil.


Aku ikut tertawa. How I miss his laughter “Kenapa you tak ajak I kahwin je waktu tu kan? Kalau you ajak I eloped pun waktu tu I sanggup” ucapku sambil menghela nafasku perlahan-lahan. Okey! korang boleh jadi judgmental tapi waktu tu aku 17 tahun kot. Kalau si Jeremy  ni ajak aku eloped confirm aku ikut dia sebab aku tak matang. Cumanya dia ni waktu tu mungkin dah matang, sebab tu dia tak ajak aku eloped. Sangat sadis!


“Because I love you Ariana, I nak ada masa depan yang cerah. Cuba bayangkan kalau kita kahwin waktu tu, dengan I yang tengah nak STPM, you yang nak SPM. Tell me Ariana?



Aku mengangguk perlahan. “You are right. The clock is ticking. I should move on and I know it hurt me so much but maybe Allah has a better plan for me and you.” Ucapku sambil mengesat air mata yang mengalir.



Arif yang daripada tadi melihat drama antara adiknya dan Jeremy  cepat-cepat berdeham. Walaupun dia tak mampu mendengar bait-bait perbualan tersebut dengan jelas tapi daripada perlakuan mereka sebentar tadi meyakinkan Arif yang mereka berdua memang dah lama kenal.



Aku dan Jeremy  masuk balik kedalam rumah setelah dipanggil abang Arif. Aku tenung muka Karen yang duduk disebelah Jeremy . Memang cantik! Jauh bezanya rupa aku dan dia. Yelah, muka Karen muka orang putih. Aku dah nama pun melayu, mestilah muka Melayu.  “ So Karen, how long you two have been together. You guys look lovely together” soalku hingga membuatkan Jeremy  tersedak. Aci tak aku tanya soalan tu dekat girlfriend ex aku yang officiallynya menjadi ex aku 30 minit tadi! Aghh serabut!



Karen menggosok belakang Jeremy  “be careful Honey. Oh, anyway Ariana, back to your question. I think since two years ago. God! It’s hard to get him involve in this relationship! And he is so not romantic because I’m the one who asked him to go for a first date. So Ariana, find a romantic guy that can you happy.” jelas Karen.



Aku hanya tersenyum senget. Tak tahulah senyum aku tu nampak ikhlas ke tak. “Abi, besok apa tentative Na dekat sini. Takkan nak duk melanguk dekat dalam bilik je? Kalau macam tu baiklah Na terus balik jenguk Ami je macam tu.” soalku cuba alih topik bila tengok muka Jeremy  dah  berubah merah sebab tersedak. 



“Nope, unless Na nak hangout dengan Jeremy . Dia cuti besok. Oh, anyway Na hari tu Ami ada pesan dekat Abi waktu Abi balik kampung hari tu, dia suruh Na bawakkan dia coklat and dia terlampau rindukan  cucu dia ni. Dia kata baliklah lama sikit. Ini tak, kalau balik kampung je tak lekat  dekat rumah, Ami cakap orang kampung pun dah lupa dah kejadian dulu. Entah apalah benda nakal yang pernah buat waktu dekat kampung tu dulu agaknya.” Jelas Abinya.


Arif tiba-tiba mencelah “Kau curi rambutan Haji Johari eh Na, jiran sebelah rumah Ami dulu. Lepas tu tiba-tiba kau jatuh sebab kau gemuk so orang kampung pun tak boleh lupa kejadian tu” seloroh Arif hingga membuatkan Abinya tergelak. Karen ikut tertawa walaupun dia tak faham satu apa pun yang dibualkan mereka. Tapi Jeremy  hanya diam.



Aku mengeluh perlahan. Mungkin inilah masa yang sesuai untuk aku bagitahu apa yang terjadi dekat  aku dulu pada Abi dan Bang Arif “Na sebenarnya pernah kena..”



“Saya nak ikut awak balik kampung!” jerit Jeremy  hingga membuatkan Arif dan Abi Ariana terkejut.



“Maksud saya, saya nak ikut awak balik Malaysia. Saya tiba-tiba teringin nak balik sana.” Ucap Jeremy  sambil matanya ralit merenung Ariana.




Arif menggeleng. There must be something wrong with these two people. Kena siasat ni! “Oh, you can bring Karen along.” Jelas Arif.



Jeremy  menggeleng “Aku ingat aku nak ikut korang balik saja nak buat surprise dekat mama aku”



Aku mengeluh. Jeremy  why now……


***


Aku menunggu Jeremy  di tepi kantin. Lama betul meeting pengawasnya ni. Tak larat nak tunggu lama-lama. Ketar dah lutut aku ni. Aku pandang belakang apabila rasa bahuku dicuit.
“tunggu siapa?” soal Danial.


“Jeremy .”


“Nak tumpang saya balik? Jeremy  lama lagi tu. Entah-entah besok baru habis meeting” seloroh Danial sambil tertawa kecil.


Aku pun ikut tertawa. “Awak pengawas jugakkan, kenapa tak pergi. Mengelatlah tu.”


Danial buat muka toye. “Jomlah ikut saya balik naik motor, nah ambil helmet ni.” arah Danial sambil menghulurkan helmetnya kepadaku.


“Tapi saya kena cakap dengan Jeremy  dulu sebab saya dah janji dengan dia”


Danial buat muka “dia boyfriend awak ke?” soal Danial.


Aku geleng kepala.


“ Dahtu dia abang awak ke?”

“Obviously no!”

“Then ambil helmet ni, pakai dekat kepala macam ni and balik naik motor dengan saya” arah Danial sambil menyarungkan helmetnya di kepalaku.


Sampai sahaja dirumah auntie Vijay, aku mengarahkan Danial memberhentikan motornya. “awak hantar saya sampai sini.” Arahku. Aku memang bengkek betul dengan mamat ni. Bolehnya dibawak aku jalan-jalan sampai ke pekan. Kata nak bawak aku balik tup tup dah sampai pekan. Bukannya dekat kot. Aku rasa mulut aku ni dah senget-benget jerit dekat dia suruh hantar aku balik , tapi Danial ni memang tak makan saman. Lepas tu aku diam jela, takkan nak lompat daripada motor pulak kan. Pecah tempurung kepala aku ni, satu hal pulak nanti!


“Mak awak doktor dekat sini ke?” soal Danial.

Aku gelengkan kepala.

“Dahtu, kenapa suruh hantar sampai sini?”

Aku mengeluh perlahan. Mamat ni banyak tanya betul. Aku tumbuk satgi sia-sia je. “Sebab saya dah lambat pergi tuisyen sebab awak and sebab awak jugak saya tak solat maghrib.”

“Kenapa tadi tak suruh je berhenti dekat mana-mana. Saya boleh berhenti dekat surau….”


“Just shut your freaking big mouth. Saya nak masuk dalam. Bye and thank you!” jelasku sambil bergerak masuk kedalam rumah auntie Vijay.


Masuk masuk je dekat dalam rumah, aku tengok Auntie Vijay macam biasa tengah tengok tv, tapi Jeremy  ni tak kelihatan pulak pada saat ini “Jeremy  mana auntie?” soalku sambil duduk disebelahnya.


“Jeremy  cari Ariana tadi, takpe kejap lagi dia baliklah tu sebab tadi auntie dah call dia suruh balik”. Jelas auntie Vijay selamba.

Korang nak tahu tak apa perasaan aku waktu tu! Bersalah gila kot! Rasanya dekat  sepuluh kali jugaklah aku mundar-mandir dekat depan ruang tamu rumah auntie ni. Last-last auntie duk tergelak tengok pe’el aku, disuruhnya aku masuk dalam bilik Jeremy  pergi solat maghrib, doa banyak-banyak biar Jeremy  cepat balik.


Lama jugaklah aku tunggu Jeremy  ni balik, last-last bila aku dah habis solat maghrib’ dekat dalam bilik dia, baru lah nampak batang hidung dia. Tegak dia berdiri dekat depan pintu bilik duk perati aku. Belum sempat aku nak buka mulut. Sedas soalan dia duk mai tembak ke aku.


“Seronok naik motor berdua dengan boyfriend?”soal Jeremy  dengan muka yang serious.


Aku pun naik gerun dengan muka dia yang serious. Ni pehal keluar gaya abang nak marah adik ni. Memang gaya macam bang Arif aku kalau marah! Sebijik! Bersandar dekat pintu sambil peluh tubuh.


 “I have no answer for that. Danial yang bawak saya pergi pekan sebab awak lama sangat meeting.” jelasku. Dah tak tahu apa alasan yang patut aku bagi ke dia ni.


Jeremy  menyinsing lengan kamejanya. Macam orang gila dia mencari Ariana lepas meeting pengawas tadi. Nasib si Ilya cakap dia nampak  Ariana membonceng motosikal dengan si Danial. Tu lagi sorang, Danial tu tak habis-habis nak nak merosakkan anak dara orang. Macamlah tak ada perempuan lain dekat kampung ni. Ariana yang pelik ni jugak dia nak sibuk try. “Kan saya dah pesan dekat awak, tunggu saya! Tak kiralah lama ke sekejap. Kalau dah janji sila tepati” marah Jeremy .


“Amboi marah betul eh cik Abang sorang ni. Jangan nak drama sangat eh young boy. Go get you shower now. Kesian Ariana tunggu lama. ” celah Auntie Vijay.


Jeremy  membesarkan matanya “You supposed to be on my side mummy.”


“Nope, mummy team Ariana, Jeremy  Tan boleh team dengan daddy” seloroh auntie Vijay sambil tertawa kecil.


Aku ikut tertawa. Terhibur dengan telatah dua beranak ni. “I’m so sorry Jeremy . Wouldn’t do that again.” Pintaku sambil buat muka kasihan.



Jeremy  mengecilkan matanya yang sudah tersedia sepet tu. “I’m watching you eh girl.” 

No comments:

Post a Comment